Sydney

Turen vår til Sydney varte i fire dager og var herlig! For det første er klimaet sørover i landet mildere og luftfuktigheten er ikke så ille som når man nærmer seg ekvator. For det andre er Sydney en mye mer spennende by enn Brisbane, så vi fikk endelig være turister!

Vi kom til Sydney på ettermiddagen, og opplevde en regn og en temperatur på mindre enn 20 grader for første gang i Australia. Når det regner i Brisbane føles det varmere fordi luftfuktigheten øker, og det blir klammere i lufta, så det var rett og slett deilig å oppleve litt variert vær! Vi hadde bestilt et hotell nesten midt i sentrum, det tok oss ti minutter å gå fra togstasjonen, så da slapp vi å rote rundt i en ukjent by for å finne rett sted. Hotellrommet var nesten luksus for oss, med et lite kjøkken, sofa og stuebord og en stor TV i tillegg til senga. Siden vi ankom så sent på dagen dro vi til Chinatown for å spise middag, og så legge oss på hotellrommet og se på TV og kose oss med godis resten av kvelden.

Momse-Magnus drikker milkshake til frokost!

Morgenen etterpå kom vår venn Magnus, og vi dro for å spise pannekaker til frokost, i et gammelt, koselig strøk kalt the Rocks. Etter frokost gikk vi til Sydney harbour bridge, og etterpå var det tid for operahuset!

Magnus, Torjan og Harbour bridge

Og det berømte operahuset! Selv om bildet ble litt overeksponert, var vi så fine her!

Etterpå vandret vi hjemover, gikk innom sentrum og butikkene, tok en øl på en pub, og gjorde oss deretter klar til kvelden på hotellrommet. Vi tok buss til Coogee like utenfor byen, hvor vi ble møtt av Mette og Thea som vi studerte med i Grimstad, de var jo en av grunnene til Sydneybesøket. I Coogee spiste vi middag på en asiatisk restaurant, og dro hjem til jentene for å vorse før vi dro ut på byen.

Dag tre var den endelig strålende sol! Torjan og jeg kjøpte oss take away sushi til frokost, noe vi har begynt å like skikkelig her nede! Vi skulle møte Mette, Thea og Magnus på den kjente Bondi beach, så vi måtte ta bussen fra byen. Det gikk heller dårlig, fordi Sydney har et system som heter "prepaid only", og vi hadde jo såklart ingen forhåndskjøpte billetter... Derfor ble vi ganske irriterte etter mange forsøk på å finne riktig buss, så vi endte opp med å ta taxi.

Torjan og jentene på Bondi beach!

Hele ettermiddagen ble tilbrakt i sola og iskaldt sjøvann, og så var det tid for middag. Vi møtte Torjans venninne fra Norheimsund, Bjørg, som også studerer i Sydney, og dro alle for å spise italiensk pizza. På kvelden var det igjen tid for å dra på byen, men denne gangen ble vi med Bjørg på en konsert holdt på et hotell.

Siste dagen var det på tide å sjekke ut. Det var fint vær også denne dagen, så vi dro til Coogee for å legge fra oss sekkene våre hos Mette og Thea, før vi dro til Coogee beach. Coogee er et utrolig koselig sted med masse gater fullt av gamle hus, små butikker og kafeer. Vi spiste lunsj, solte oss og badet, og gikk en liten tur på klippene langs stranden. Da vi gikk lei solen, dro vil hjem for å slappe av, og laget etterpå taco og så på film før Torjan og jeg måtte ture til flyplassen.

Det var Sydney for denne gang, men det er en by vi absolutt vil tilbake til!

Klem fra Torjan og Therese!